Marko Selaković, StratCom
Dr Željko M. Papić, Tehnički fakultet, Čačak
Rezime: Jedan od ključnih aspekata primene koncepta upravljanja znanjem leži u kreiranju i oblikovanju ponude proizvoda. Specifičnost srednjeg stručnog obrazovanja ogleda se u činjenici da, uprkos postojanju kompeticije slične tržišnoj prilikom upisa učenika, kreiranje adekvatne obrazovne ponude predstavlja apsolutni preduslov konkurentnosti škole. Cilj rada je sagledavanje primene upravljanja znanjem u kreiranju i implementaciji novih obrazovnih profila u srednjim stručnim školama u Republici Srbiji, uz komparaciju upravljanja znanjem u razvoju obrazovne ponude škola sa upravljanjem znanjem u razvoju novih tržišno orijentisanih proizvoda u privredi. Analizirani su koncepti razvoja 7 novih-oglednih obrazovnih profila u 35 srednjih stručnih škola, kroz analizu upisa, anketiranje predmetnih nastavnika, direktora škola i predstavnika privrede. Takođe, analizirane su i promene u upisnoj politici škola i stepen povećanja njihove konkurentnosti i atraktivnosti u periodu 2005-2009. Identifikovano je da je upravljanje znanjem od krucijalnog značaja za adekvatno planiranje upisne politike i oblikovanje obrazovne ponude škola, kao i da škole koje sistemski koriste upravljanje znanjem pokazuju znatno viši nivo adaptabilnosti u odnosu na druge škole. U sklopu zaključaka rada, sagledani su mehanizmi za dalje proširenje primene upravljanja znanjem i predložena primena razvojnih rešenja iz privrede u oblikovanju obrazovne ponude srednjih stručnih škola u Republici Srbiji.
Ključne reči: UPRAVLJANJE ZNANJEM /MENADŽMENT /OBRAZOVANJE
Rada Karanac, Školska uprava u Čačku
Dr Željko M. Papić, direktor Regionalnog centra za profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju u Čačku
Dr Radislav Vulović, docent Tehnički fakultet u Čačku
Rezime: Promene u oblasti nauke i tehnologije, iziskuju modernizaciju obrazovno-vaspitnog sistema. Usvajanje informacionih tehnologija i specifičnost zahteva koje nameću u današnjem društvu, „društvu znanja“, uslovili su potrebu za prilagođavanjem obrazovnog sistema inovacijama, a samim tim i nastavnika, koji preuzimaju nove i odgovorne uloge i zadatke. Profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju, je proces koji se odnosi na stalno unapređivanje znanja, veština i sposobnosti nastavnika i na razvijanje nastavničkih kompetencija. Potreba za profesionalnim razvojem proizilazi i iz razvoja naučno-tehnoloških dostignuća. Stručno usavršavanje predstavlja najraznovrsniji deo obrazovnog sistema, i poslednjih godina se u kontinuitetu ostvaruje putem različitih organizacionih oblika, u okviru INSЕT -a, koji predstavlja inoviranje stečenih znanja i veština i unapređivanje prakse.
U radu su na osnovu sadržaja programa stručnog usavršavanja, analizirani akreditovani programi koji su ponuđeni Katalogom programa stručnog usavršavanja zaposlenih u obrazovanju, od prvog „Pilot“ Kataloga za školsku 2002/2003. god, do Kataloga za školsku 2008/09. godinu. Dat je pregled programa stručnog usavršavanja, koji su bazirani na primeni IT.
Posebna pažnja je posvećena spremnosti nastavnika, da putem uključivanja i osposobljavanja kroz programe stručnog usavršavanja u nastavnom procesu, upotrebljavaju Internet (obrazovni portali, baze podataka, multimedijalne prezentacije).
Preuzmi ceo dokument
Dr Željko M. Papić, Rada Karanac
Stalno stručno usavršavanje, vodi učitelje ka profesionalnom razvoju i na taj način u današnjem društvu, „društvu znanja“, učitelji preuzimaju nove i odgovorne uloge.
Profesionalni razvoj učitelja, podrazumeva povećanje učiteljeve svesnosti o tome šta, kako i na koji način može da unapredi u vaspitno obrazovnom procesu.
U radu govorimu o sistemu stručnog usavršavanje uz rad, INSENT-u sistema obrazovanja (In-servis Education for Teachers), koji pretstavlja inoviranje stečenih znanja, usavršavanje veština, unapređenje prakse i kontinuiran profesionalni razvoj učitelja. Bavimo se analizom ponuđenih oblika stručnog usavršavanja i dajemo pregled potreba učitelja za permanentnim razvojem.
Željko M. Papić, Rada Karanac
Rezime: Školsko razvojno planiranje je strateški proces kontinuiranog planiranja u školama i osnova za ostvarivanje neophodnih promena u svim segmentima školskog života. Daje podršku profesionalnom razvoju nastavnika koji se u školama ostvaruje putem različitih organizacionih oblika In – servisa. Kvalitet nastavnika se određuje pomoću profesionalnih kompetencija koje se u Republici Srbiji definišu kroz pojam standarda zanimanja nastavnika. Ključne reči: obrazovanje, INSET razvojno planiranje, standard zanimanja nastavnika, standard učeničkih postignuća, nastavnik, učenik.
Projekat Regionalnog centra za profesionalni razvoj u Čačku
Cilj projekta - analiza stanja u školama; - razvoj akciono-istraživačkog pristupa organizovanom institucionalnom profesionalnom razvoju nastavnika; - povezivanje nastavnika, saradnica i RCČ, promovisanje aktivnosti i potencijala RCČ u usmeravanju i podsticanju inoviranja nastavnog procesa i profesionalnog razvoja nastavnika.
Preuzmi ceo dokument